Wednesday, April 20, 2016

Definisi Masalah Pembelajaran

Definisi Menurut Kementerian Pendidikan Malaysia

  Murid bermasalah pembelajaran merupakan murid yang telah dikenal pasti dan disahkan oleh pakar profesional klinikal sebagai permasalahan yang mengganggu proses pembelajaran. Permasalahan yang dialami boleh dikategorikan mengikut tahap kefungsian murid-murid dalam kebolehan-kebolehan fizikal, intelek, emosi dan sosial.
        
  Murid-murid ini juga mempunyai keistimewaan yang berbeza dari segi bakat, kebolehan dan kemampuan, seterusnya memerlukan program pendidikan khas untuk mengoptimakan potensi mereka. Kementerian Pendidikan malaysia mendefinisikan Murid dengan Keperluan Khas Bermasalah Pembelajaran adalah merupakan golongan kanak-kanak yang telah dikenalpasti dan disahkan oleh pakar profesional klinikal sebagai mengalami kecacatan  yang boleh mengganggu proses pembelajaran. Kecacatan yang dialami boleh dikategorikan mengikut tahap kefungsian kanak-kanak dalam kebolehan- kebolehan berikut:
a.       Kebolehan kognitif
b.      Tingkah laku sosial/ perkembangan sosial
c.       Penguasaan membaca
d.      Penguasaan bahasa lisan/ pertuturan
e.       Kemahiran perkembangan
f.       Kemahiran Matematik

Definisi Menurut (IDEA), 1997
   
    Masalah pembelajaran didefinisikan sebagai masalah dalam satu atau lebih daripada proses asas psikologi melibatkan pemahaman atau penggunaan bahasa sama ada pertuturan atau penulisan di mana masalah yang dihadapi mengakibatkan kebolehan mendengar, berfikir, bertutur dan membaca yang tidak sempurna. Ini tidak termasuk mereka yang bermasalah pembelajaran akibat daripada ketidakupayaan penglihatan, pendengaran dan motor,kerencatan akal, gangguan emosi atau kekurangan dalam persekitaran, budaya atau ekonomi.

No comments:

Post a Comment